Σημαντική υπόθεση οι μεγάλοι οδικοί άξονες, ειδικά για μια ορεινή και γεωγραφικά απομονωμένη περιοχή όπως η Ήπειρος, την οποία τόσο η Εγνατία όσο και η υπό κατασκευή Ιόνια φέρνουν πιο κοντά στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Ωστόσο, δε μπορεί και δεν επιτρέπεται, ειδικά μέσα σε δύσκολες οικονομικά συνθήκες, οι Ηπειρώτες να πληρώνουν… χρυσάφι το άνετο, ασφαλές και πιο σύντομο ταξίδι που οι αυτοκινητόδρομοι τους προσφέρουν.

Όσον αφορά στην Εγνατία Οδό, η λειτουργία δύο διοδίων που ως τον Σεπτέμβριο θα γίνουν τρία στα όρια της Ηπείρου είναι υπερβολική και άδικη, γι’ αυτό απαιτείται μέριμνα για όσους χρησιμοποιούν τον άξονα σε τακτική βάση ή ταξιδεύουν σε ένα πολύ μικρό τμήμα του. Αυτό ακριβώς ζητάει ο Περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέκος Καχριμάνης με επιστολή του προς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, επαναφέροντας, με αφορμή τις εργασίες ανακατασκευής του σταθμού στο Δροσοχώρι, την πρόταση για εφαρμογή συστήματος αναλογικής χρέωσης στα διόδια του αυτοκινητόδρομου. Υπενθυμίζει δε, τις απαλλοτριώσεις που εκκρεμούν στην περιοχή του Μετσόβου.

Στο μεταξύ, παραδίδεται σήμερα στην κυκλοφορία, όπως έχει γράψει ήδη ο «Π.Λ.», το νότιο τμήμα της Ιόνιας Οδού από τη Γέφυρα Ρίου ως τη σήραγγα της Κλόκοβας, συντομεύοντας ακόμη περισσότερο το ταξίδι Γιάννενα – Αντίρριο.

Επιστολή Καχριμάνη
Tην άδικη μεταχείριση της Ηπείρου, ως προς τον αριθμό των σταθμών διοδίων που λειτουργούν στα όριά της και το υψηλό κόστος χρέωσης ανά χιλιόμετρο, αναδεικνύει εκ νέου ο Αλέκος Καχριμάνης με την επιστολή του προς το Υπουργείο Υποδομών, προτείνοντας αναλογική χρέωση, καθιέρωση εκπτωτικών καρτών για όσους διακινούνται συχνά και απαλλαγή όσων μετακινούνται σε κοντινές αποστάσεις ή όσων διέρχονται από τα διόδια Μαλακασίου με έξοδο προς Καλαμπάκα και Τρίκαλα. Αφορμή για την επιστολή, οι εργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη στα διόδια Δροσοχωρίου (φωτό), με στόχο αυτά να τεθούν σε λειτουργία τους επόμενους μήνες.

«Το ενδεχόμενο λειτουργίας σταθμού διοδίων στο Δροσοχώρι απασχολεί για χρόνια την τοπική κοινωνία, η οποία σύσσωμη έχει αντιδράσει, καθώς αποκόπτει στα δύο το Νομό Ιωαννίνων και υποχρεώνει κατοίκους του να υφίστανται σημαντική οικονομική επιβάρυνση για καθημερινές μετακινήσεις από και προς τον τόπο κατοικίας τους προς υπηρεσίες, νοσοκομεία, σχολεία κλπ. και αντίστροφα», επισημαίνει ο Περιφερειάρχης.

Συμπληρώνει δε πως το πρόβλημα είναι σύνθετο και προκαλεί δικαιολογημένα αίσθημα άδικης μεταχείρισης των Ηπειρωτών, καθώς με το Σταθμό Δροσοχωρίου στην Π.Ε. Ιωαννίνων στην ουσία θα λειτουργούν τρεις σταθμοί, κάτι που δεν συμβαίνει σε καμία άλλη περιοχή της Βόρειας Ελλάδος. Συγκεκριμένα, όπως τονίζει, ήδη λειτουργεί ο Σταθμός Τύριας, αλλά και ο Σταθμός Μαλακασίου, ο οποίος είναι χωροθετημένος ελάχιστα χιλιόμετρα εκτός ορίων του Νομού Ιωαννίνων, επιβαρύνει όμως υπέρμετρα όσους μετακινούνται προς Τρίκαλα, καθώς η απόσταση που διανύουν μέχρι τον κόμβο εξόδου/εισόδου προς Καλαμπάκα – Τρίκαλα είναι ελάχιστη.

Να ληφθεί μέριμνα
Σύμφωνα με όσα αναφέρει στην επιστολή του ο κ. Καχριμάνης, το κόστος των διοδίων για όσους μεταβαίνουν καθημερινά για επαγγελματικούς λόγους από Γιάννενα προς Ηγουμενίτσα και αντίστροφα και από Μέτσοβο κυρίως προς Καλαμπάκα – Τρίκαλα είναι ήδη πολύ υψηλό και γι’ αυτό σημειώνει πως πρέπει να έχει τεθεί σε εφαρμογή αναλογική χρέωση ή στην εσχάτη περίπτωση να εκδοθούν κάρτες πολλαπλών διαδρομών.

Ενδεικτική της στρέβλωσης που υπάρχει σήμερα είναι η καταβολή 2,40 ευρώ ενός Ι.Χ. που κινείται από Μέτσοβο για Καλαμπάκα, όταν η απόσταση που διανύει στην Εγνατία Οδό είναι περίπου 10 χλμ, όπως επισημαίνει και προσθέτει: «Εξίσου στρεβλή είναι σήμερα και η χρέωση οδηγών που κινούνται συχνά από Γιάννενα προς και από Παραμυθιά/Ηγουμενίτσα, ενώ -εάν δεν επέλθει αναπροσαρμογή βάσει αντικειμενικών δεδομένων- θα προκύψουν ακόμη πιο δυσανάλογες χρεώσεις μετά τη λειτουργία του σταθμού Δροσοχωρίου για όσους θα κινούνται προς Ζαγόρι – Μέτσοβο ή ακόμη και προς τον κόμβο της Ιόνιας Οδού, όταν θα υποχρεώνονται να καταβάλλουν υψηλό αντίτιμο σε σχέση με τα χιλιόμετρα που θα διανύουν, προκαλώντας οικονομική αφαίμαξη για τους συχνά μετακινούμενους και μάλιστα σε μια περιοχή που «μαστίζεται» από την κρίση και την υψηλή ανεργία».

Οι απαλλοτριώσεις
Σε άλλο σημείο της επιστολής του ο Περιφερειάρχης υπενθυμίζει και τις εκκρεμότητες απαλλοτριώσεων που υπάρχουν στην περιοχή Μετσόβου. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, «ενώ «αυξάνονται και πληθύνονται» οι σταθμοί διοδίων στην Π.Ε. Ιωαννίνων, μέχρι και σήμερα το Ελληνικό Δημόσιο δεν έχει αποζημιώσει τους δικαιούχους για τις εκτάσεις που απαλλοτριώθηκαν για την κατασκευή της Εγνατίας Οδού στα όρια του Δήμου Μετσόβου, μη διευκολύνοντας την ανέξοδη επικοινωνία των κατοίκων του με όμορες περιοχές».

Καταλήγοντας, προτείνει η χρέωση/διέλευση στα διόδια Δροσοχωρίου και Τύριας να ανέρχεται το πολύ σε ένα ευρώ, ενώ για όσους μετακινούνται από Μέτσοβο προς Καλαμπάκα/Τρίκαλα να εκδίδεται απαλλακτική κάρτα δωρεάν διέλευσης.

«Μεγαλώνει» η Ιόνια
Χωρίς ειδική τελετή παραδίδεται σήμερα σε κυκλοφορία το νότιο τμήμα της Ιόνιας Οδού μήκους 6,5 χιλιομέτρων, το οποίο θα ενώσει τη Γέφυρα «Χαρ. Τρικούπης» με τη σήραγγα της Κλόκοβας.

Στο συγκεκριμένο τμήμα περιλαμβάνονται σημαντικά τεχνικά έργα όπως ο Ανισόπεδος Κόμβος Αντιρρίου, καθώς και η σήραγγα της Μακύνειας συνολικού μήκους 500 μέτρων. Με την παράδοσή του δημιουργείται ένα ολοκληρωμένο τμήμα 102 χιλιομέτρων σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου, ενώ η διαδρομή από το Αντίρριο έως την Αμφιλοχία, μειώνεται στα 50 περίπου λεπτά, αντί μίας ώρας και 35 λεπτών που απαιτούνταν μέσω της υφιστάμενης Εθνικής Οδού. Πλέον, το ταξίδι από Αντίρριο μέχρι Γιάννενα μέσω των λειτουργούντων τμημάτων της Ιόνιας Οδού θα διαρκεί λίγο περισσότερο από δύο ώρες, αντί σχεδόν τρεισήμισι ωρών που απαιτούνταν μέσω της Εθνικής Οδού. Με την πλήρη ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου η διάρκεια του ταξιδιού θα μειωθεί σε μόλις μία ώρα και 30 λεπτά, σύμφωνα με την ανάδοχο κοινοπραξία του έργου.

πηγή